lørdag 13. oktober 2018

Øyeblikk - middagsselskap

Her er en liten novelle i serien "Øyeblikk" som jeg har kalt "Middagsselskap". Kanskje noen kjenner seg igjen fra de var små nok til å skli under bordet. Jeg har ihvertfall gode  minner fra en verden som svært få voksne benytter seg av... God lørdag

Jan-Erik

Øyeblikk - Middagsselskap
Jeg kikket rundt meg. Så på alle de voksne som satt rundt det ovale bordet. Mor og far satt på motsatt side i en ivrig diskusjon med morfar. De andre med skjegg, briller eller grått hår satt enten og snakket eller så gaflet de i seg fra matfatet som stadig ble sendt rundt, og over mitt lille hode. Ingen så min vei og jeg skled dypt ned i stolen. Lå med ryggen mot stolsetet og forsvant deretter lydløst som en slapp fisk under bordet. Jeg hørte stemmene bli svakere og lydene duse. Jeg la meg på magen slik at jeg kunne krype bortover mot midten av bordet. Den hvite duken hang slik at kun de blanke stolbeina var synlige. Nesten ingen lys kom til her. Det var som å være i en annen verden. Jeg kjente rillene fra teppet mot håndflatene mine ettersom jeg sakte ålte meg bortover som en lydløs katt. Jeg passet på og ikke dulte borti noen av de mange føttene som beveget seg frem og tilbake. De var som små gyngende husker som forsøkte å ramme meg med overraskende spark. Jeg overlevde så vidt turen. En sylskarp skotupp som stammet fra en høyhælt kvinnesko kom plutselig fykende mot meg i en voldsom fart. Jeg hørte unison latter ovenfra og deretter klapping. De trodde kanskje de hadde truffet meg. Drept meg… Nei, de visste ikke engang at jeg var her nede. I det uoppdagede land hvor ingen andre hadde vært.  Ihverfall ingen voksne. Jeg rullet meg over på ryggen. Løftet beina opp mot bordplaten. Hodet mitt la seg rett ved siden av noen brune sokker med et merkelig mønster. Det liknet ryggen til en huggorm, men luktet mer som en skunk. Jeg stakk nesen borttil. Lukten var så vemmelig at den gjorde meg nysgjerrig. En lukt som minnet meg om en blanding av matssøpla under kjøkkenbenken, og innsiden av leggbeskytterne til storebror som var fotballspiller. Jeg la hendene under hodet. Kjente at øynene begynte å glippe. Jeg lyttet til gafler, kniver og glass som klirret fra konserten som foregikk i etasjen over meg. Så ble det stille. Føttene mine falt ned mot det myke teppet og hodet falt over til siden. Jeg sovnet i den deilige lille verden som kun jeg visste om. Jeg kan ikke ha sovet lenge, for da jeg hørte ordet dessert så var det som om noen stakk en nål i meg. Jeg tok tak i det første som hendene mine fant og jeg forsøkte å dra meg opp. Skriket som dette utløste fikk meg til å innse at huset var i ferd med å rase sammen. Eller i hvert fall duken på bordet. Duken som holdt på plass tallerkener og fulle glass som nå seglet utover kjolen til tante Gunvor. Gunvor med den knallrøde trutmunnen som luktet så sterkt av parfyme. Det ble ingen dessert på meg den ettermiddagen, men en tur opp alene på rommet. Det var egentlig greit nok. Jeg trivdes uansett ikke rundt bordet med de voksne. De sure tærne deres var et hyggeligere selskap. Om vi neste gang kunne hatt middagen under bordet ville ingen blitt sure og alle skulle fått dessert. Vi hadde ikke trengt duk engang… 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar