lørdag 20. januar 2018

En god start på skriveåret, en stor takk til nye lesere og snart mer info om et veldig annerledes samarbeidsprosjekt

Etter meget god hjelp fra Jostein Løvdal har jeg nå fått opp en egen forfatterside på Facebook. Jeg vil nå være mer aktiv ift å fortelle hvordan jeg jobber og hvilke prosjekter jeg holder på med. Målet med dette er selvsagt å være mer synlig, men også for å jobbe mer målrettet med forfatterskapet mitt.

Denne uken har vært en meget bra skriveuke. Jeg har nå fullført første del av et større oppdrag, som dere vil få høre mer om seinere, men jeg har også skrevet min første novelle for året. Denne har jeg nå solgt til både Norge og Danmark. Jeg er allerede igang med å skrive en ny historie og med været ute har jeg valg å legge handlingen til sol og sommer. En av de store fordelene med å være forfatter er at man kan velge årstid og dermed leve noen timer i akkurat de omgivelsene man ønsker. Høres sikkert veldig kunstnerisk ut, men når man skriver er det å beskrive en vesentlig del av jobben. Man må bruke sansene for å sette leseren inn i stemningen,  og dermed så havner man faktisk litt i omgivelsene selv...
Ettersom jeg har full jobb på dagtid er det helst kvelder og helger jeg skriver. Det er likevel ikke bare å sette seg ned å begynne. Mange spør meg hvordan jeg kommer på en ny historie og da svarer jeg at prosessen foregår hele tiden. Ofte kan det være en detalj jeg legger merke til, et hus, en benk, eller en situasjon som setter fantasien i sving. Andre ganger et ord eller en setning jeg kommer på, som igjen kan være en god begynnelse på en historie.
Et eksempel på dette kan være et innlegg jeg la ut i forrige uke på facebooksiden min. Innlegget inneholdt holdt tre setninger. Jeg har da sett noe som har inspirert meg og så begynner hue å jobbe. Denne setningen havnet i midten av historien og ble brukt i novellen jeg omtalte tidligere. Innlegget var som følger:

"En sen høstdag, når alle bladene hadde falt til bakken, snek jeg meg på baksiden av huset i håp om å få et glimt gjennom vinduet. Noen ting skulle man ønske var ugjort. Dette var en av dem..."
Denne setningen er faktisk også et frempek på et nytt prosjekt som jeg jobber med. Om kort tid vil jeg presentere dette på siden min.

Helt til slutt vil jeg bare takke alle som nå plutselig har begynt å bestille den siste boken min igjen. Jeg bestilte en ny bunke fra forlaget og nå må jeg jammen meg skaffe flere. Jeg er utrolig stolt og takknemlig for hver og en av dere som vil lese det jeg skriver. Tusen takk:-)

Jan-Erik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar