fredag 9. februar 2018

Spennede prosjekt - lag din egen historie...

Min svoger Magne Solberg og jeg har i flere år snakket om hvordan vi kunne samarbeide om et prosjekt som vi begge brant for, Magne som fotograf og jeg som forfatter...
Magne har tidligere drevet mest med undervannsfotografering, men også tatt oppdrag for bryllupspar og konfirmanter. I tillegg står han bak halvparten av forsidene til mine novellesamlinger, nemlig "Kikkeren" og "Femte etasje". Magne er dyktig på detaljer og flink til å se motiver på en kreativ måte.
Som forfatter så bruker jeg sansene hele tiden i jakten på nye historier, og som oftest er det øynene som leder an. Det som imidlertid er helt essensielt er at det jeg ser må vekke noe i meg. Først da begynner fantasien å jobbe.... Og det er nettopp der ideen vår begynte. Vinteren 2017 satte vi oss i bilen og startet jakten på motiver med sjel. Det første vi lette etter var gamle bygninger. Turen gikk på kryss og tvers av fylkesgrensene. Oppdaget vi en sti som kunne føre oss til bortglemt sted ,så parkerte vi bilen og labbet i dypsnø innover. Vi fant mange motiver, men forkastet de fleste. Årsaken var enkel: Dersom ikke motivet umiddelbart gav meg noe å skrive om, så var det ikke godt nok... For det er dette som er selve ideen. Vi ønsker å hjelpe fantasien litt igang. I en verden full av inntrykk ønsker vi å lage mer enn et foto, vi ønsker å lage mer enn en tekst. Vi ønsker å kombinere fotografiet med en setning som gjør at man selv kan velge hvor historien går. Vi ønsker at tekst og bilde skal dra deg ut av den virkelige verden for et øyeblikk og få fantasien i sving..

Tenk at du sitter på et venterom, går i en korridor, er på kafe eller ligger på sofaen hjemme.Ofte hviler man øynene et par sekunder på bildene på veggen. Vi håper at kombinasjonen av tekst og foto skal få deg til å dvele lengre med det du nettopp har sett og lest. Vi ønsker å gi deg et spennende, morsomt, tankefullt eller inspirerende øyeblikk. Et øyeblikk hvor du kan gli inn i akkurat den verden som dukker opp.
Vi har nå laget syv ulike fotografier med tekst og vil presentere dem fortløpende.


"Bestefars hus"







"Vinduet"



"Porten"


"Dørhåndtaket"


"Maling"


"Stolen"
.


"Blå dør"









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar