søndag 28. januar 2018

Det glamorøse livet som forfatter...

Regner med at de fleste forsto den ironiske overskriften, for det å drive som forfatter på si er absolutt ikke spesielt glamorøst. Men utrolig givende er det. Jeg, som har full jobb i tillegg, kunne aldri ha drevet med dette om det ikke var noe som gav meg energi. Selv om jeg skriver mye og produserer mange historier, så er størstedelen av jobben det som foregår mellom selve skrivingen. Dersom jeg skulle fakturert timer på hvor mye tid jeg brukte på hvert prosjekt, så måtte jeg nær sagt skrevet 24 timer i døgnet. For er det noe som faktisk er litt glamorøst med det å være forfatter, så er det at man kan kose seg i en uvirkelig verden nær sagt når man ønsker. Det å legge seg på sofaen, lukke øynene og la tankene bare sveve inn i en tenkt historie, er en utrolig god følelse.
Noen ganger kan jeg ha valgt ut et miljø og en setting jeg vil skrive om, men så mangler jeg den siste geniale detaljen som skal gjøre historien perfekt. Det er den tunge delen av tankevirksomheten. Det kan ofte gi et plagsomt tankespinn som surrer og går. Da er min strategi å legge vekk hele historien og begynne på noe annet. Likevel så ligger den nok ubevisst i bakhodet, for plutselig dukker løsningen opp.
Jeg tror forfattere opplever at jo mer man skriver, jo mer kreativ blir man. Ofte kan en liten detalj være nok til å sette fantasien i sving. I forrige uke skrev jeg en ny novelle. Inspirasjonen kom etter et bilde av en vindskjev hageport. Da kom følgende setning opp i hodet mitt som seinere ble til en hel historie:
" Vi kunne enkelt hoppet over porten, men var den lukket holdt vi oss langt unna"

PS. Igjen takk til alle som bestiller bøkene mine. Fremdeles noen igjen om flere vil lese. "En god natts søvn", utgitt 2016. Pris 200,- ( Ordinær pris 249-,)

Jan-Erik

2 kommentarer:

  1. Hei! Mye å kjenne seg igjen i her, og ikke videre glamorøst her heller, nei :) Den siste detaljen du nevner er en pussig greie, noen ganger kommer den på plass mer eler mindre av seg selv mens jeg skriver. Andre ganger dukker den ikke opp i det hele tatt, og i verste fall ender det med at teksten legges bort. Jeg skjønner ikke at du greier å produsere så mye som du gjør ved siden av full jobb og familie, imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei der Willy. Glamorøst kan jo være så mangt da. For meg er det egentlig glamorøst nok å få sitte i min egen lille verden å skrive:-) Det er forresten ingenting så irriterende som når du har skrevet en god historie men mangler slutten... Og jeg må jo innrømme at mange historier blir liggende i skuffen. Det er rart det med å produsere mye. Når det er ferie og jeg har lite å gjøre, klarer jeg knapt å produsere, når jeg har fullt opp med gjøremål så går det adskillig lettere. Tror hjernen er mer skrudd på når ting står på som verst... Tiden til å skrive, må jeg ta litt her og litt der. Tenketiden som foregår hele tiden går heldigvis sin gang:-) Har du noen nye prosjekter på gang du da?

      Slett