onsdag 1. mai 2013

Kunstprosjekt i fremdrift + novelleskriving

Kunstprosjektet
Først og fremst så vil jeg bare følge opp forrige innlegg hvor jeg skrev om samarbeidsprosjektet med Birte Lohne Løvdal. Nå begynner vi å se konturene av de første ideene våre og noe nærmer seg tror jeg. Jeg som ikke kjenner så godt til denne bransjen må si at jeg er usedvanlig imponert over kreativiten og tanken som ligger bak et verk. Alt fra små detaljer, til det store og hele bildet. Det er utrolig spennende å prøve ut et slikt samarbeid, og jeg er veldig takknemlig og ydmyk over å få gjøre dette med Birte.

Å skrive en bok
I det siste har flere sagt til meg at de ønsker å skrive bok. Mange har opplagt en drøm om dette, men så er det noe som stopper det hele. Frykten for avslag.... Bare tanken på å skulle sende det inn til et forlag og bli vurdert av andre... Kommer ikke igang...
Mitt tips er først og fremst å begynne å skrive. Man har jo ingenting å tape ved å starte på et eller annet. Dernest kan man etterhvert vurdere om man vil ta neste steg. For noen kan det være godt nok å bare skrive for seg selv, uten å skulle sende det inn.  Jeg skriver i disse dager på masse forskjellige ting. Alt fra påbegynte romaner til noveller. Jeg har faktisk skrevet ganske mange noveller siste tiden, egentlig uten å ha noe mål om en ny novellesamling. Det jeg gjør, er at jeg sender noen av dem inn til ukeblader. Det mange ikke vet er at man kan kan tjene endel penger på dette. Alt fra 3000 til 6000 kroner for en novelle som blir publisert. For de som går med en forfatter i magen og ønsker å bli vurdert, kan dette være en spennende start. Det man må være klar over er at det er mange som sender inn, og at det ikke er lett å få dem antatt. De som arbeider med dette er særdeles kritiske og kan gi ganske så klare/direkte tilbakemeldinger.  Det må man være forberedt på, og dessverre så får man noen på trynet. Det man derimot etterhvert finner ut av, er at de forskjellige ukebladene har sine kriterier for hva de ønsker. Dersom et ukeblad slakter en novelle, så kan et annet rose det opp i skyene. Da er det viktig å vite hva slags stil man velger å skrive og til hvem man bør sende til. De fleste ønsker også at novellen skal være omkring 2500 ord. Jeg brukte masse energi og tid på å finne ut hvem man skal sende til, og hva de er ute etter. Dersom noen ønsker å prøve dette, så deler jeg gledelig ut tips og erfaringer.  Det som virkelig er gøy med å få antatt en novelle i et ukeblad er at det lages illustrasjoner til dem, og ofte er de meget bra. Under fanen "Bilder" så ligger noen eksempler fra ViMenn. Flere kommer etterhvert, men jeg kan ikke legge dem ut før novellene har vært publisert. Nå i sommer kommer novellen "Sommer på torvet" i Hjemmet. Illustrasjonen til den novellen er utrolig bra, og miljøet veldig gjenkjennelig.
Til de som ønsker å begynne å skrive vil jeg bare si at det er udelt positivt, uansett om man gir det ut eller ikke.

Jan-Erik Vik 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar