søndag 13. mars 2016

Fra himmel til helvete.... - og tilbake igjen?


Denne uka og helgen har jeg kjent på mange følelser. Langt utenfor komfortsonen ift intervju og mediedekning, samt to anmeldelser i to ulike aviser.

Plutselig gikk verden min fra å være litt "lekeforfatter" til å kjenne på de følelsene enhver ekte forfatter smaker på hver gang han/hun utgir en bok.

Det begynte da jeg fikk en mail fra forlaget på fredag. Min første bokanmeldelse noensinne - og hvilken opptur... En erfaren anmelder skrøt av både humor, frodig fantasi, samt at han tok for seg flere noveller og beskrev dem i positive ordlag. Lønningspilsa på fredag ble en gedigen opptur hvor jeg merket at jeg nesten var litt høy på meg selv:-)

Da jeg litt sliten våknet opp neste dag, lå det en ny mail fra forlaget. " Dårlig nyhet, men de pleier sjelden å være rause", var den velmente beskjeden jeg fikk fra redaktøren. Jeg fikk bare lest overskriften, da han ikke hadde hele anmeldelsen, men den luktet ikke bra...

Kjente jeg dette på kroppen? Oh yes:-) Det negative sugde seg fast i meg som en magnet... Men så går sekundene, minuttene og timene, og ting snur seg gradvis. Er ikke dette forventet da? At noen liker og andre ikke? Og ytterpunktene mellom de to anmeldelsene var jo like store som novellene mine.

Jeg tenker at det er akkurat dette som er gøy og skummelt med noveller. Man kan like og mislike. Noen faller i smak og andre ikke. Tenk om hver eneste novelle ble anmeldt og  gransket med lupe... Jeg tør ikke tenke tanken engang.

Det jeg også tenker på er hvem jeg egentlig sammenlikner meg med. Hva slags referansepunkt har jeg som hobbyforfatter? Mitt utgangspunkt har vært å skrive en bok som mange kan lese. Ikke for grovt, men en bok man kan kose seg med når man ønsker en hyggelig lesestund. Jeg har ikke tenkt så mye mer enn det, egentlig( Litt enkel sjel)

Så hva videre nå? Kommer det flere anmeldelser. Nå står det 1-1 i pluss og minus.. Takler jeg at det blir ledelse til den negative siden? Ja, jeg gjør det. Jeg må det. Hvis ikke kan jeg ikke holde på med dette. Når jeg legger hodet på blokka slik som jeg gjør nå, må jeg stå i det og gå med hodet hevet, uansett. Det er faktisk en god erfaring i hvordan følelsene kan gripe deg og hvordan man tar tak i det...

Derfor må jeg tåle kritikken, selv om det er så uendelig deilig å leve i skrytet. Og hvordan overleve på best mulig måte? Jo, jeg må suge til meg alle de fantastiske tilbakemeldingene jeg har fått av kjente og ukjente via mail, på innboks og veggen på facebook.( Egentlig leder jo de positive masse da takket være venner og bekjente;)) Jeg må lene meg på den positive anmeldelsen og vite at den er like viktig og rett som den negative....Og så må jeg dessverre gnure den negative inn i skallen og ta lærdom... For den er også rett. For akkurat den leseren.. Men jeg venter litt. Venter til jeg er litt mer i vater:-))))



1 kommentar:

  1. Hei! Det høres både spennende og slitsomt ut å utgi bok! Det er vel helt naturlig at anmeldelser spriker litt, men å forholde seg til det er jo noe annet. synes du har en fornuftig tilnærming til dette, ikke la en enkelt anmeldelse veie for tungt. Nå er det vel heller ikke sikkert at anmelderen tilhører den egentlige målgruppen din. Sånne meninger vil jo nesten alltid være subjektive. Egentlig kan det være en bra ting at du har fått både skryt og tyn, kanskje det skaper nysgjerrighet og flere ønsker å lese? Og du - det er vel ikke alle utgivelser som blir anmeldt i det hele tatt, så det at du hittil har fått 2 er jo mye bedre enn total stillhet :)
    God påske!

    SvarSlett